Ga naar de inhoud


Workshops

Cyanotype

Cyanotypie is een fotografisch proces waarbij na ontwikkeling een cyaan-blauwe afdruk ontstaat. Het is een van oudste fotografische technieken. Anna Atkins was de eerste die de techniek toepaste in de fotografie.  [Meer info]

Platinum/Palladium

Platinum prints zijn fotografische prints die gemaakt worden via een monochroom printproces waarbij platinum en palladium wordt gebruikt.  [ Meer info ]

Salt print

Afdrukken maken met zout is een van de oudste fotografische processen uit de geschiedenis. De techniek werd in 1830 ontdekt, waarna het vervolgens dé methode was om negatieven mee af te drukken. [Meer info]

Zilvergelatine Prints /
klassiek fotopapier

Zilvergelatinedruk of gelatine zilverdruk is het fotografische proces dat het begin van de moderne analoge fotografie inluidde. [Meer info]

Fotogram

Een fotogram of Rayograph is een afdruk van een voorwerp dat in de donkere kamer direct op 

lichtgevoelig materiaal is gelegd en vervolgens belicht wordt. Het is een vorm van fotograferen zonder camera. [Meer info]

Wet Collodion

De collodion techniek is één van de eerste fotografische technieken uit de 19de eeuw waarbij het fotografisch materiaal (meestal glas- of metaalplaat binnen een tijdspanne van 15 minuten moet worden gecoat, belicht en ontwikkeld. [Meer info]

Liquid emulsion

Tijdens deze workshop leer je een foto afdrukken op glas, metaal, hout, textiel en/of papier. We brengen er een vloeibare zilvergelatinelaag op aan die lichtgevoelig. [Meer info]

Lith printing

Lith is een analoog proces waarbij we een bijzondere ontwikkelaar gebruiken. Hierdoor ontstaat er een zeer contrastrijk beeld met soms felle kleurschakeringen. Zowel de gebruikte papiersoorten, de samenstelling van ontwikkelaar, de belichtingstijd en de temperatuur hebben een invloed op het beeld. [ Meer info ]

Albumen

Albumen is een proces uit de 19de eeuw waarbij we zelf fotopapier maken. We gebruiken daarvoor eiwit, zout en zilvernitraat.  Nadien drukken we een foto af op het zelfgemaakte papier. Het resultaat is een bruin getint beeld met een breed dynamisch bereik.
[Meer info]

Platinum/Palladium Prints

 

Platinum prints zijn fotografische prints die gemaakt worden via een monochroom printproces waarbij platinum en palladium wordt gebruikt.

In tegenstelling tot zilvergelatineprints ligt het platinum in direct contact met het papieroppervlak terwijl zilver in een glatine-emulsie zit die op het fotopapier als coating wordt aangebracht.

Doordat er geen gelatinecoating wordt gebruikt bij platinumprints, is het eindrusultaat absoluut mat met een afzetting van platinum in de papiervezels.

Platinum prints zijn de meest duurzame prints van alle printtechnieken omdat de metalen uit de platinumgroep zeer stabiel zijn tegenover chemische reacties die de print zouden kunnen degraderen. Er wordt geschat dat een platinum beeld duizenden jaren kan doorstaan wanneer het degelijk gemaakt is en om deze reden zijn platinumprints zeer gegeerd bij fotokunstverzamelaars.

Cyanotype

Cyanotypie is een fotografisch proces waarbij na ontwikkeling een cyaan-blauwe afdruk ontstaat. Het is een van oudste fotografische technieken. 

Anna Atkins was de eerste die de techniek toepaste in de fotografie.  Doordat zij gebruik maakte van dit proces, wordt zij ook wel gezien als de eerste vrouwelijke fotografe. 

 

 

Zilvergelatine Prints / klassiek fotopapier

Zilvergelatinedruk of gelatine zilverdruk is het fotografische proces dat het begin van de moderne  analoge fotografie inluidde. Het is een proces dat werd uitgevonden in de jaren 1880 waarbij een emulsie van lichtgevoelige zilverzouten zoals zilverbromide gecombineerd wordt met gelatine. 

De gelatine werkt hier als bindmiddel, terwijl het zilver het materiaal is dat het opvallend licht  omzet in een beeld. Zilvergelatinedruk levert steeds een zwart-witfoto op of een monochrome afdruk. 

Fotogram / Rayogram

Een fotogram of Rayograph is een afdruk van een voorwerp dat in de donkere kamer direct op  lichtgevoelig materiaal is gelegd en vervolgens belicht wordt. Het is een vorm van fotograferen  zonder camera. 

Een fotogram of Rayograph verkrijg je door voorwerpen op fotopapier te plaatsen  en deze dan te belichten. Het resultaat is afhankelijk van vorm en de transparantie van de  voorwerpen, de hoeveelheid licht die erop invalt en je eigen verbeelding. Man Ray gebruikte het procedé veelvuldig en gaf het zijn eigen naam.

Wet Collodion

Ben jij of één van vrienden geïnteresseerd in de oorsprong van fotografie?

Dan zal je zeker onder de indruk zijn van de charme van het natte plaat collodiumproces, een fotografietechniek die dateert uit de 19de eeuw.

In deze workshop geven we jou de basis van deze bijzondere fototechniek mee.

Tijdens de Wet Collodium-dag leer je zelf collodium gieten op een aluminium plaat of glas, deze plaat lichtgevoelig maken, juist belichten, ontwikkelen, fixeren en uiteindelijk vernissen.

Elke deelnemer neemt minimaal twee 4×5 zelfgemaakte tintypes mee naar huis.

Salt print

Afdrukken maken met zout is een van de oudste fotografische processen uit de geschiedenis. 

Een Engelsman genaamd William Henry Fox Talbot heeft het proces in 1830 ontdekt, waarna het  vervolgens dé methode was om negatieven mee af te drukken. Talbot wist dat foto-afdrukken met  zilver-nitraat gemaakt konden worden, maar je kon het nog niet overbrengen op papier. 

Tijdens een helder moment bedacht hij om eerst het papier met doodnormaal zoutwater te bedekken,  om het vervolgens te sensibiliseren met zilver-nitraat.  Door de goedjes te combineren ontstaat papier met zilver-chloride erin.

Workshop liquid emulsion 

Tijdens deze workshop leer je een foto afdrukken op glas, metaal, hout, textiel en/of papier. We brengen er een vloeibare zilvergelatinelaag op aan die lichtgevoelig. Terwijl dat materiaal droogt, maken we digitale negatieven op basis van foto’s die je meebrengt. Werk je liever met meegebrachte filmnegatieven, dan maken we hieruit een selectie voor afdruk. Daarna belichten we het materiaal met jouw negatieven en leren we welke handelingen er nog nodig zijn in de donkere kamer om te komen tot een goede afdruk.

De workshop duurt een hele dag.
Indien we de workshop doen op één dag gebruiken we voor deze afdrukken glas, metaal, hout, textiel en papier die op voorhand door ons werden voorbereid.

Indien je liever op eigen materiaal afdrukt dan spreiden we de workshop over twee halve dagen zodat de emulsie de tijd krijgt om uit te harden voor we ze belichten. Je kan na die tweede halve dag eventueel blijven verder werken in het atelier om nog meer afdrukken te maken op materiaal dat je gedurende de eerste halve dag voorbereidde.

Lith printing

Lith is een analoog proces waarbij we een bijzondere ontwikkelaar gebruiken. Hierdoor ontstaat er een zeer contrastrijk beeld met soms felle kleurschakeringen. Zowel de gebruikte papiersoorten, de samenstelling van ontwikkelaar, de belichtingstijd en de temperatuur hebben een invloed op het beeld.
Tijdens de workshop onderzoeken we de invloed van deze factoren op het eindresultaat.  We leren je de basisvaardigheden om nadien zelf te experimenteren en het Lith proces naar jouw hand te zetten.

De workshop duurt een hele dag omdat bij Lith printing de belichtings- en ontwikkeltijden kunnen oplopen tot 30 minuten.

Workshop albumen

Albumen is een proces uit de 19de eeuw waarbij we zelf fotopapier maken. We gebruiken daarvoor eiwit, zout en zilvernitraat.  Nadien drukken we een foto af op het zelfgemaakte papier. Het resultaat is een bruin getint beeld met een breed dynamisch bereik.

Tijdens de workshop leer je hoe je het papier voorbereidt, de coating aanbrengt, het fotogevoelige papier belicht met een beeld en uiteindelijk hoe je het belichte papier ontwikkelt. Je leert ook hoe je, door gebruik te maken van een toner, het beeld kan omzetten naar zwart/wit.