Ga naar de inhoud

Vierdaagse van de alternatieve fotografie (verslag zomer 2023)

  • door

Vier dagen experimenteren en op zoek gaan naar verschillende manieren om een beeld tot leven te wekken.

Op dag 1 namen we de tijd om naar elkaar beelden te kijken en samen te beslissen met welke beelden we verder aan de slag zouden gaan. We namen ook de tijd om een hele reeks technieken door te nemen, resultaten en stalen te bekijken om zo te bepalen waar we mee aan de slag zouden gaan de komende dagen. We kunnen De Zilverbeek immers aan de slag met een hele waaier aan technieken, veel meer dan we op vier dagen kunnen aanleren, we overlopen ze samen en kijken in groep wat we al dan niet allemaal gaan proberen. 

Video: Annet Neijmeijer

We begonnen alvast ook met Cyanotype, een beetje de moeder van de fotografische technieken.  We gebruikten zowel de klassieke cyanotype emulsie als een emulsie waarbij de cynanotype in gelatine werd opgelost en op het papier aangebracht. Cyanotype kan je ook tonen met diverse tannine houdende vloeistoffen: thee, koffie, rode wijn, … daar gingen we dus ook mee aan de slag.

Cyanotype is ook een goede techniek om de verschillende vaardigheden die je nodig hebt bij verschillende andere technieken in te oefenen. Papier voorbereiden en lichtgevoelig maken, een negatief aanmaken op basis van een digitaal beeld, het beeld belichten en nadien spoelen in diverse baden. 

De resultaten mochten er gelijk zijn.

 

 

Op dag twee werkten we onze cyanotype prints verder af en en begonnen we ook aan zoutprint.  Zoutprint is zowat de eerste moderen fotografische techniek op basis van zilvernitraat een een halloïde (zout). 

Eerste brengen we op het papier een laagje zout aan en als dat voldoende droog is brengen we er ook een laag zilvernitraat op aan.  We kozen voor anderen beelden omdat zoutprint een veel brede scala van grijswaarden en nuances aankan dan cyanotype. 

Dag drie besteedden we aan het afwerken van de zoutprints en en voorbereiden van de analoge afdrukken voor Mordançage.  Mordancage is een procédé waarbij we een afdruk op klassiek fotopapier door middel van een chemisch proces laten reageren.  

Op dag drie hebben we dus vooral de tijd genomen om van een digitaal beeld een analoge afdruk te maken met de vergroters in de Doka. Als je van een digitaal beeld vertrekt kan je al heel wat bepalen in photoshop, maar toch kan je ook bij afdrukken gaan spelen met contrast filters, doordrukken en tegenhouden.

Op de laatste dag zijn we dan aan de slag gegaan met Mordancage.

We breken met een chemische verbinding de gelatine af en tegelijkertijd zorgt de chemie ook voor verkleuringen.  Het is een procedé waabij zoveel factoren meespelen dat je nooit helemaal kan voorspellen wat het resultaat zal zijn.  We gebruikte verschillende foto papiersoorten die elk op een heel andere manier reageren en dus ook andere resultaten opleveren.

Tijdens de herfstvakantie, de eerste week van november dus, plannen we alvast een nieuwe vierdaagse.

Laat snel weten als je er ook wil bij zijn, de plaatsen zijn beperkt.